Yabancı fontlarda türkçe karakterler bulunmuyor. Ancak bu fontlara türkçe karakterler ekleyebiliriz.Öncelikle bir font editörüne ihtiyacımız var. Ücretsiz windows ve linux alternatifleri var ancak ben bu konuyu yeteneklerini yeterli bulduğum FontCreator programı üzerinden anlatacağım.

1.Adım

high-logic.com adresinden FontCreator programını yüklüyoruz. Programda düzenlemek istediğimiz fontu açıyoruz.

2.adım

Şimdi türkçe karakterler daha önceden tanımlanmamışsa yeni karakterler oluşturmamız gerekiyor. Her hangi bir karaktere sağ tıklıyoruz buradan "Add" seçeneğine tıklıyoruz. Eklemek istediğimiz yeni karakter için boş bir kutucuk açılıyor. Bu kutucuğa karakterimizi eklemeden önce kutucuğu tanımlamalıyız. Yani klavyedeki hangi tuşa basında bu kutucuğun bir harf olarak ekranda belireceğini ayarlamalıyız. Bunun için oluşturduğumuz bu boş kutucuğa sağ tıklayarak Properties seçeneğine giriyoruz. Açılan bu pencerede General sekmesi altında Postscript başlığı içerisindeki Name'e eklemek istediğimiz harfin ismini veriyoruz. Sonra Mappings sekmesine geçerek, mappings alanına yeni bir özellik eklemeliyiz. bunun için mappings penceresinin sağ tarafında bulunan Select butonuna tıklıyoruz.

Örneğin eklemek istediğimiz harf yumuşak g (ğ) olsun. Bu harf Latin Extended-A kategorisinde latin small letter g with breve olarak geçiyor. (Eğer harflerin isimlerini bilmiyorsak windowstaki sistem araçları arasında yer alan karakter eşlem aracından isimlerini öğrenebiliriz.)

Harf tanımlama işlemleri bu kadar. Sonra Ok butonlarıyla işlemi tamamlıyoruz . Oluşturduğumuz boş kutucuğun üzerinde harfimize ait genel bir görüntü oluşmuş olacaktır. Ancak harfimiz henüz tasarlanmadı.

Adım 3

Fontu türkçeleştirme işleminin püf noktası burada yatıyor. Anlatım için Amaze isimli fontu kullandım. Bu font standart fontlara benzemiyor. Peki ben ğ harfini nasıl tasarlayabilirim? En küçük bir bozukluk diğer karakterler arasında uyumsuzluk yaratacaktır ve göze hoş gelmeyecektir.

Türkçe karakterlerin tasarımı

Ekleyeceğimiz karakterleri diğer karakterlerden kopyalayabiliriz. Örneğin yine (ğ) harfini fonta ekliyor olalım. Bunun için fontta hali hazırda var olan g harfini kopyalayıp eklemek istediğimiz (ğ) harfine yapıştırıyoruz. şimdi üzerinde bir çizgi eksik bunu da varsa diğer karakterlerden yine kopyala yapıştır yöntemiyle elde edip üzerine ekleyebiliriz. ya da kendimiz bir çizgi çizerek kopya g harfini ğ harfine dönüştürebiliriz. Temel mantık bu. Ben diğer karakterlerden aldığım bir çizgiyi biraz değiştirerek g harfine uygun hale getirdim ve fontta hiç bir bozukluk olmadı.



Aldığım çizgideki bir takım oynamalardan sonra ğ harfini elde etmiş oluyoruz.

Bu işlemi diğer türkçe karakterler için de uyguluyoruz. ç nin altındaki çengeli s yi ş yapmak için kullanabiliyoruz. Bu ve benzeri eklemeler sonucunda türkçe karaktlerin tamamanını oluşturmak mümkün.
FontCreator programında F5 tuşuyla her an fontu test etmek harfler arasında uyumsuzluk olup olmadığını görmek mümkün. Testlerde de olumlu sonuçlar aldıktan sonra fontu ilgili klasöre yükleyebiliriz. Program bunu bizim için "install font" seçeneğiyle yapabiliyor. Ancak bir hatayla karşılaşma ihtimalimiz var. Bunun sebebi orjinal font dosyasının fonts klasöründe bulunmasından kaynaklanıyor. Önce orjinal fontu sistemden tamamen kaldırmalıyız. İşlem burada bitmiyor . Dilersek fontun ismini de değiştirebiliriz.

Fontun görünen ismini veriyoruz

Programda fonta isim vermek için Tools menüsünden Autonaming... seçeneğine tıklamamız gerekiyor. İsim verdikten sonra diğer detayları olduğu gibi bırakabiliriz.

Detaylar

Adım 4

Fontu ister program aracılığıyla ister elle sisteme yükledikten sonra herhangi bir metin editöründe test edebiliriz. Ben bu makaleyi hazırlarken kullandığım Amaze fontunu bilindik ve türkçe karakter içeren birkaç kelimeyle test ettim.